Genoeg stelt kritische vragen aan kledingmerken

thema Goed gekleed

Voor het themaverhaal in het lentenummer van Genoeg stelden we verschillende kledingmerken vragen over de manier waarop hun kleding is geproduceerd. In welke landen en in welke fabrieken laten de bedrijven hun kledingstukken maken? Werken ze met een gedragscode en wordt naleving daarvan goed gecontroleerd? Zijn er in de fabrieken vakbonden actief en kunnen werknemers daar zonder problemen lid van worden? Hoeveel krijgen werknemers betaald? En is dat voldoende om van te kunnen leven?

Er kwamen verschillende antwoorden van de aangeschreven kledingmerken, sommige uitgebreid, sommige korter, sommigen gaven geen antwoord. Bedrijven gaven aan dat ze het onderwerp belangrijk vonden, dat ze het convenant Duurzame Kleding en Textiel hadden ondertekend, dat ze lid waren van BCSI (Business Social Compliance Initiative, internationaal initiatief voor duurzamere kleding) en dat ze een MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) hoofdstuk in hun jaarverslag hadden opgenomen.

Dat lijkt allemaal positief. Toch is Tara Scally van Schone Kleren Campagne sceptisch: ‘Helaas zeggen de antwoorden weinig over de werkelijke situatie. Veel bedrijven verschuilen zich achter dingen als ACT, BSCI of het textielconvenant. Het is goed dat deze initiatieven bestaan maar het is een proces. Het zegt niets over hoe de situatie in fabrieken nu is.’

Stel concrete vragen

Heeft het dan wel zin om kledingmerken dit soort vragen te stellen? Scally: ‘Je kunt als consument weinig met deze antwoorden. Maar blijf vragen! Daarmee geef je een duidelijk signaal af aan bedrijven dat jij arbeidsomstandigheden belangrijk vindt. Als veel mensen dat doen moet een kledingmerk haar beleid wel aanpassen. De klant is uiteindelijk koning. Als alle lezers van Genoeg de krachten bundelen en bedrijven gaan benaderen, heeft dat zeker effect.’

Bezorgd over arbeidsomstandigheden textielindustrie? Als alle lezers van Genoeg de krachten bundelen en bedrijven gaan benaderen, heeft dat zeker effect

Een tip van Scally: maak je vragen concreet. Vraag dus niet ‘Wat doen jullie op het gebied van leefbaar loon?’ maar ‘Waar wordt de meeste van jullie kleding geproduceerd en wat verdienen arbeiders daar gemiddeld?’ Of stuur een foto van een kledingstuk mee en vraag hoeveel de makers hebben verdiend. Het hoeft niet per brief, je kunt bedrijven ook benaderen via facebook, twitter of instagram. Kijk bij Schone Kleren Campagne voor meer suggesties of lees de tekst van de brieven die Genoeg aan de kledingmerken stuurde.

Brief van Genoeg aan kledingmerk met convenant

Brief van Genoeg aan kledingmerk zonder convenant

Lees het thema Goed gekleed in het lentenummer van Genoeg
Delen:Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedIn