Eenvoudig Leven in Zeven Stappen – 2

De auteur van de Eenvoudig Leven Agenda, Nynke Valk neemt je in zeven weken mee met praktische tips en kleine opdrachten om eenvoudiger te leven. Het gaat in totaal om zeven stappen, waarvan vandaag de tweede. 

Stap 2: Focus op wat echt belangrijk voor je is

Een van de kernprincipes van eenvoudig leven is om bewust te focussen op wat er voor jou toe doet.

Er komt iedere dag veel op ons af. De verleiding is groot om hierin mee te gaan. Vaak is het een gewoonte. Hoe minder je weet wat je diep van binnen wilt, hoe groter de kans dat je meegaat in wat de ander of wat ‘de maatschappij’ van je verwacht.
Juist omdat we zo gemakkelijk meegenomen worden door verplichtingen, het nieuws, sociale media, vrienden, het gezin of interessante projecten, is het belangrijk om het te herkennen wanneer je hierdoor verwijderd raakt van wat voor jou essentieel is (de binnencirkel van het Model van Eenvoud). Zie ook het eerste artikel.

Het kan daarom helpen om jezelf gedurende de dag af en toe de volgende vragen te stellen:

• Heb ik het belangrijkste van vandaag al gedaan?
• Ben ik de tijd aan het verdrijven?
• Loop ik ergens voor weg?
• Is wat ik nu doe van waarde voor me?

Hierbij is het wel belangrijk dat je jezelf niet op de kop geeft als je je tijd niet helemaal vult met dat wat jij eigenlijk graag zou willen. Ten eerste is het leven niet altijd maakbaar, ten tweede zijn momenten van rust en niets doen ook enorm belangrijk. We moeten al zoveel, dus gun jezelf pauzes. Eenvoudig leven gaat over doen wat belangrijk voor je is, maar met mildheid naar jezelf kijken en jezelf ruimte geven is daar zeker ook een onderdeel van.

Volgende week gaan we verder met: Stap 3: Neem er elke week even de tijd voor

Auteur: Nynke Valk. Illustraties: Alex Peters. Uitgever: Trophonios
Bestel de Eenvoudig Leven Agenda in de Genoegwinkel.
Bekijk hier een inkijkexemplaar: InkijkexemplaarEenvoudigLevenAgenda2021

De 7 stappen in 7 weken:

Stap 1: Begin waar je nu bent
Stap 2: Focus op wat echt belangrijk voor je is
Stap 3: Neem er elke week even de tijd voor
Stap 4: Kijk regelmatig terug
Stap 5: Ga niet overal op in
Stap 6: Zet kleine stappen
Stap 7: Verheug je over het resultaat