Een mooie uitvaart voor elk budget – laat je niet kisten door de commercie

laat je niet kisten door de commercie - een mooie uitvaart voor elk budget

In het laatste (lente) nummer van Genoeg riep ik de lezers op mij hun ervaringen rond de uitvaart te sturen. Ik vertelde dat ik door het eenmalige Magazine Dood was gevraagd te schrijven over de budget-uitvaart en dat ik al schrijvend op het idee kwam dat de mechanismen rond de uitvaart vergelijkbaar zijn met die rond de geboorte. Het deed me aan ‘Consuminderen met kinderen’ denken. De diepe wens het goed en mooi te doen en de onzekerheid daarover, drijven ons in de armen van de commercie.

Want zowel de babyspullenverkoper als de uitvaartondernemer hebben een geruststellende boodschap: wij gaan je helpen. Je hoeft alleen maar deze spullen te kopen, of deze diensten af te nemen, en alles komt goed. De hoogte van de uitgaven wordt, al dan niet openlijk of bewust, verbonden met de liefde die wij voor de nieuwe baby of onze overledene voelen. De vooroordelen zijn dezelfde. En de verwarrende gevoelens die je overvallen ook. Dat merkte ik, toen vorig jaar mijn moeder overleed en ik samen met mijn zussen haar uitvaart moest regelen. Ik bedacht dat dit een boek moest worden. Ik vroeg uitvaart-ervaringen aan lezers en deze heb ik in grote getalen gekregen. Dank daarvoor Genoegers!

Ervaringsverhalen

De ervaringen zijn zeer verschillend. Sommige lezers verhalen van uitvaartondernemers die bijna voelden als een lid van de familie, in die week tussen overlijden en uitvaart. Zelf heb ik ook zo’n positieve ervaring. Maar anderen vertelden over opdringerige, commercieel denkende uitvaartverzorgers, vaak verbonden met een grote verzekeraar, die vooral druk zijn de uitvaart zo duur mogelijk te maken.

PowerPoint

Onze overledenen verdienen een mooi en waardig afscheid, dat vooral bij hem of haar en ons als nabestaanden past. Dat er mooi en warm word gesproken, dat de dode recht wordt gedaan, dat er prachtige muziek klinkt, dat de aanwezigen traantjes weg pinken en soms glimlachen of zelfs schateren. Wat je niet wilt, is dat je met je te dure kist de aula wordt uitgeduwd, omdat door het strakke schema van het crematorium de volgende verdrietige familie staat te dringen. Dat de uitvaartondernemer een beetje teveel op de voorgrond treed, of ‘Deze uitvaart is mede mogelijk gemaakt door die en die uitvaartondernemer’ in het hoekje van de PowerPoint staat. Of dat door een verkeerde inschatting de aula te lang en voor veel geld is gehuurd, terwijl de familie na 3 kwartier achterblijft in een lege ruimte en een overschot aan kleffe cake.

Uitvaart-valkuilen

Wij moeten ons niet laten piepelen door de commercie en ons éigen plan trekken als het om liefde, kinderen en overledenen gaat. De mooiste opvoeding en uitvaart realiseer je, als je eigen keuzes maakt, liefst lang voordat je met betraande ogen onder tijdsdruk in de ‘duurste=beste-val’ trapt. Ik heb inmiddels 7 uitvaart-misverstanden en ook nog 7 uitvaartvalkuilen ontdekt. Ik laat in het boek zien waar deze misverstanden vandaan komen, en hoe de commercie zorgvuldig zorgt voor het in stand blijven ervan. Ik ga ook laten zien hoe je uit de valkuilen kunt blijven. Het is gewoon niet zo bekend dat er héél veel valt te kiezen. Zelfs ik, al zo lang bezig met geldzaken, wist het niet, en merkte het pas toen (of eigenlijk nadat) ik zelf mede een uitvaart organiseerde. Er blijken minstens 24 keuzes te zijn, die je rond een uitvaart moet maken, óók als je verzekerd bent, en de verzekeraar of welke uitvaartondernemer dan ook je komt ‘ontzorgen’.

Handje hulp gevraagd

Ik ben al een heel eind met het boek, en vraag steun van de Genoeglezers om het boek te realiseren. ‘Onze’ Genoeg-uitgever Heleen van der Sanden en ik hebben ons verdiept in de wereld van het crowdfunden, en kijk, hier zie je ons project! Met hulp van jouw steun kunnen we het boek volstrekt onafhankelijk uitgeven. Als we iets meer ophalen maken we er ook een Ebook van.
Steun ons via onderstaande link naar Voordekunst, en/of deel dit bericht, alvast dank!

Voordekunst.nl – Laat-je-niet-kisten-door-de-commercie

Delen:Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedIn