Contant betalen moet blijven

Veruit de meeste Nederlanders willen graag kunnen blijven betalen met briefjes en munten. Want pinnen heeft voordelen, maar contant betalen ook.

In het eurogebied horen Nederlanders tot de koplopers als het gaat om pinbetalingen. In 2010 betaalden we nog 65% van onze aankopen contant, in 2015 was dat nog maar 49%. Vooral kleine bedragen rekenen we nu nog contant af, maar raken we meer gewend aan contactloos betalen dan zullen we komende jaren nog heel veel vaker pinnen.

Toch is de kans dat contant geld helemaal verdwijnt, voorlopig erg klein. Maar liefst 71% van de Nederlanders wil graag de mogelijkheid houden om contant af te rekenen, blijkt uit onderzoek in opdracht van De Nederlandsche Bank. Het gaat mensen vooral om de keuzevrijheid. Ze willen als ze aan de kassa staan zelf kunnen kiezen of ze op dat moment betalen met contant geld of plastic geld.

Er zijn allerlei redenen waarom consumenten in bepaalde situaties liever met munten en briefjes betalen. De wens anoniem te blijven kan een reden zijn. Maar mensen kunnen ook contant betalen om op die manier meer zicht te houden op hun uitgaven. Marieke Henselmans, bespaardeskundige en medewerker van Genoeg, raadt mensen die op de kleintjes willen letten al jaren aan om te betalen met contant geld. Je kunt met jezelf afspreken hoeveel je mag uitgeven en dat in je portemonnee stoppen als je de deur uitgaat. Op is ook echt op.

De Nederlandsche Bank noemt ook een paar maatschappelijke redenen waarom contant geld moet blijven bestaan. Er zal altijd een groep mensen zijn zonder betaalpas, volwassenen maar ook de meeste jongeren onder de 14 jaar. Veel visueel gehandicapten betalen met geld dat ze kunnen voelen. En tot slot moet contant geld ons redden als de techniek het begeeft. Komt het betalingsverkeer om wat voor reden dan ook plat te liggen, dan kunnen we met contant geld toch nog brood en melk kopen.

De Nederlandsche bank heeft het onderzoek naar contant betalen laten verrichten voor het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB), een overleg waarin diverse maatschappelijke instanties verbeteringen bespreken van de efficiëntie in het betalingsverkeer. Het MOB beveelt aan om consumenten bij betalingen buiten de deur altijd de keus te geven tussen elektronisch (‘pinnen’) en contant betalen.

Delen:Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedIn