Gezond eten: hoe simpeler hoe beter


HANDIG

Gezond eten: hoe simpeler hoe beter

 

Kiezen voor goede, gezonde en milieuvriendelijke voeding is niet ingewikkeld. Als je veel varieert en vooral onbewerkte producten eet, kom je niet snel voedingsstoffen tekort. En misschien wel net zo belangrijk: je zult jezelf minder snel overeten.

 

QUOTE

Gezond eten in 7 stappen:


1. Eet veel groenten en fruit, het liefst zo vers mogelijk. Je hebt ze nodig voor vitamines en mineralen, maar ook voor de vezels. Variatie is belangrijk omdat in elke groente – en fruitsoort andere voedingsstoffen zitten.


2. Eet volle graanproducten, voor de vezels, maar ook voor bijvoorbeeld ijzer en belangrijke B-vitamines. Beperk je niet tot tarweproducten en probeer ook iets anders zoals quinoa (ganzenvoet), rogge, gierst of haver.


3. Eet onverzadigde plantaardige vetten en visolie. Vis is heel belangrijk als bron van omega-3 vetzuren. Voor vegetariërs is lijnzaad(olie) de beste bron van omega 3 (en 6).


4. Kook zoals de Fransen en de Italianen. Die bekommeren zich niet zo om hun gezondheid, maar besteden heel veel zorg aan hun maaltijden omdat ze graag lekker eten. Ze genieten, nemen de tijd voor een maaltijd en dat heeft positieve effecten: hoewel ze relatief veel verzadigde vetten eten, hebben de Fransen minder last van overgewicht en hart- en vaatziekten. Dit wordt ook wel de ‘Franse paradox’ genoemd.

5. Kies voor hoofdmaaltijden met verse, voedzame vezelrijke producten. Je zult merken dat je minder behoefte hebt aan snoep en snacks. Van het geld dat je uitspaart, kun je goede (biologische) producten kopen.


6. Koop groenten van het seizoen, het liefst lokaal geteeld. Goed voor het milieu en vaak ook het goedkoopst.

7. Wees voorzichtig met kant-en-klaarmaaltijden. Ze zijn duur en bijna altijd te zout. Het consumentenprogramma Kassa! onderzocht de schadelijke gevolgen van een te hoge zoutiname.