Antiproduct wint consumentenprijs

Niet de Philips Cinema TV 21:9. Of de axi-Cosi FamilyFix , de Sanyo viruswasher of de Tefal Multi Snack ’n Clean. Nee, het antikoopproduct het Bel-me-niet-register heeft de Topper Award 2009 van de Consumentenbond gewonnen. De OV-chipkaart won de Flater Award.

De Consumentenbond reikte de prijzen uit op Wereld Consumentendag, 15 maart. De afgelopen twee weken brachten ruim 16.000 consumenten hun stem uit. Er waren zowel voor de Topper als de Flater tien genomineerden.

Luxe

Van de stemmers koos 65 procent voor het Bel-me-niet-register. Een verrassende keuze, want het gaat hier niet om een luxe consumentenartikel van uitzonderlijke kwaliteit of met een bijzonder gebruikersgemak. Het Bel-me-niet-register is een wettelijke vastgelegde dienst die burgers de armslag geeft om duidelijk te maken dat ze juist helemaal geen zin hebben om iets te kopen. Consumenten die zich inschrijven via www.bel-mij-niet.nl krijgen geen opdringerige verkooptelefoontjes meer. Bedrijven die zich daar niet aan houden, worden beboet.

OV-flater
Op de tweede en derde plaats kwamen respectievelijk – en op grote afstand – het computerbesturingssysteem Windows 7 (9 procent) en de iPhone 3Gs (8 procent). Beide producten hebben trouwe fans, maar er zijn ook veel gebruikersklachten, vooral kort nadat ze op de markt kwamen.

Hetzelfde geldt voor de OV-chipkaart, winnaar van de Flater Award met 27 procent van de stemmen De kaart zou gebruiksonvriendelijk zijn, niet veilig en duur. Dat hij verplicht het papieren trein- of buskaartje vervangt, is de Consumentenbond een doorn in het oog: ‘Consumenten moet je verleiden, niet dwingen’, zei directeur Bart Combée bij de uitreiking.