Slechts 4 procent Nederlandse soja duurzaam

In 2008 werd in Nederland 132.000 ton duurzame soja verwerkt. Dat is slechts 4 procent van de in totaal 3,3 miljoen soja die dat jaar in ons land werd verwerkt, verhandeld en geconsumeerd, staat in de Sojabarometer 2009 van de Sojacoalitie, een inititatief van tien ontwikkelings- en milieuorganisaties.

 

Download de Sojabarometer 2009 (pdf)

Volgens cijfers van de Soyfoods Association of North America is de verkoopwaarde van soja tussen 1992 en 2008 gestegen van 300 miljoen naar 4 miljard dollar. Na China is Nederland de grootste soja importeur ter wereld. De meeste soja (95 procent) wordt gebruikt voor veevoer, maar het is ook een bestanddeel van bijvoorbeeld koekjes, brood, ijs, margarine, chocola en zelfs wasmiddel. Ook is het een veelgebruikte vleesvervanger. 


Sojaproblematiek
De grootschalige productie van reguliere soja heeft echter een verwoestend effect op het milieu en talloze landbouwgemeenschappen, met name in Zuid-Amerika, waar hele lappen landbouwgrond door sojaproducenten in beslag worden genomen ten koste van de lokale boeren.

Bovendien worden er veel pesticiden gebruikt bij de sojateelt, wordt het gewas vaak gemanipuleerd en bevordert het de opwarming van de aarde. Wereldwijd is de veeteelt verantwoordelijk voor 18 procent van de uitstoot aan broeikasgassen. In Nederland komt 9 procent van de totale CO2-emissie van de veehouderij.

Duurzame soja
Duurzame soja is wel aan een opmars bezig. Friesland Campina, The Farm (De Keurslagers), Kwetters en Guliker & Roodbol (eierproducenten) zijn voor hun veevoeder inmiddels overgestapt op duurzame soja. De sojaproducten voor menselijke consumptie van Alpro, Natural People en alle biologische merken, zijn ook van duurzame soja gemaakt.

Sojacoalitie
‘Een druppel op een gloeiende plaat’, vindt de in 2004 opgerichtte Sojaoalitie niettemin. De lobby van tien Nederlandse ontwikkelings- en milieuorganisaties, waaronder Both ENDS, Solidaridad en Fairfood International pleit voor meer duurzame soja, maar ook voor vervanging van door andere eiwithoudende gewassen in veevoer en minder vleesconsumptie. De Sojabarometer moet om de twee jaar verschijnen. Ondertussen voert de coalitie actie.

Facebook-campagne
(29-11-2009) Fairfood International doet dat onder andere via Facebook. Onlangs werd de e-campagne ‘Play it Fair‘ gelanceerd: Facebook-gebruikers kunnen met een game protest aantekenen tegen het gebruik van reguliere soja bij o.a. Albert Heijn, C1000, Spar en Super de Boer.

Facebook heeft zo´n 300 miljoen gebruikers wereldwijd. Behalve online, benadert de organisatie ook zelf supermarkten in het kader van de ‘Play it Fair’-sojacampagne. Meer informatie over de campagne vind je hier.

Meer informatie
Meer over de sojaproductie in Zuid-Amerika in de factsheet van Milieudefensie.
De sojaproblematiek begrijpelijk uitgelegd aan kinderen in een animatiefilmpje op You Tube (Engels).
Kritisch artikel over de mogelijke gezondheidsrisico´s van overmatige sojacosumptie  op AlterNet (Engels).