Doorrijden of inruilen?

DSC 0031_2

NIEUWS – Wetenschap

Doorrijden of inruilen?

Is het de moeite waard om je oude auto te laten repareren of kun je beter een nieuwe kopen? De ANWB Onderhoudsmeter rekent het voor je uit.

 

Koop een occasion van pakweg 2,5 jaar oud, en rijdt er 2,5 jaar in

Er zijn mensen die elke twee jaar hun auto inruilen voor een spiksplinternieuwe. De beste deal, zeggen ze zelf. Je rijdt zorgeloos, hebt vrijwel geen onderhoudskosten en hoeft door de hoge inruilprijs niet veel bij te betalen. Maar er zijn ook autobezitters die precies omgekeerd redeneren. Een nieuwe auto rijden is volgens hen een idioot dure hobby. Veel voordeliger is het om je oude auto helemaal op te rijden. De waarheid ligt in het midden, zegt geldexpert en journaliste Erica Verdegaal: “Koop een occasion van pakweg 2,5 jaar oud, en rijdt er 2,5 jaar in. Dat bespaart kosten, terwijl er nog nauwelijks mankementen zijn.” schrijft ze in haar blog.

De 2,5 jaar die Verdegaal noemt, zijn gemiddelden. Het punt waarop de reparatiekosten zo hoog worden dat inruilen voordeliger is, kan sterk verschillen per auto. Om die reden twijfelen veel mensen over het juiste moment van inruil. De ANWB heeft voor hen een handig hulpmiddel ontwikkeld: de Onderhoudsmeter. Je vult het kenteken van je auto in, de kilometerstand en het gemiddelde aantal kilometers dat je per jaar rijdt. Daarna krijg je een advies voor de komende drie jaar. Wat zijn de te verwachten kosten, hoeveel bedraagt de afschrijving? Een metertje geeft aan of je kunt doorrijden (groen), of je op de grens zit (geel) of dat je er verstandig aan doet je auto in te ruilen (rood).

Het autoblad AMT heeft de Onderhoudsmeter getest en oordeelt negatief. Wie op advies van de ANWB zijn oude auto verkoopt omdat die te kostbaar wordt in onderhoud, kan bedrogen uitkomen, rekent redacteur Erwin den Hoed ons voor. Een nieuwe auto mag minder garagekosten hebben, hij kost duizenden euro’s meer aan afschrijving. Zijn conclusie: “Zelf nadenken is beter.”

Tekst: Ilse Ariëns