Sowieso maak je met elk willekeurig kerstkaartje je oude tante blij. Maar met een kaart van een goed doel kun je tegelijkertijd nog meer mensen gelukkig maken. Wat is er zoal?
Vorig jaar verstuurden we met alle Nederlanders samen bijna 170 miljoen kerstkaarten. Het blijft veel, zeker gezien we het hele jaar door steeds minder kaarten versturen. Feliciteren doen veel mensen tegenwoordig via Facebook of WhatsApp. Ook de kerstkaart is enigszins op zijn retour vergeleken met pakweg tien jaar geleden, maar de lichte achteruitgang is op het enorme aantal niet schokkend. Het versturen van een kerst- of nieuwjaarswens is een traditie die we blijkbaar graag in ere houden. Waarom? Als je het ons vraagt, denken we dat het samenhangt met de slow-factor van zo’n kaartje. Het handgeschreven kaartje past simpelweg beter bij de tijd van het jaar waarin we meer aandacht hebben voor familie en vrienden.
Kerstkaarten hoeven niet veel te kosten. Ze zijn al voor minder dan 25 cent per stuk te koop bij warenhuizen en drogisterijen. Wie handig is maakt ze zelf. Je kunt ervoor kiezen om iets meer te investeren en daarmee een goed doel te steunen. Er is keuze te over. De meest bekende kaarten waarmee je andere mensen op de wereld helpt, zijn die van Amnesty International, Unicef en Oxfam Novib. Amnesty komt op voor mensenrechten, Unicef voor de rechten van kinderen, Oxfam helpt wereldwijd mensen in armoede. Koop je liever in een echte winkel? Veel Wereldwinkels hebben een selectie van deze kaarten in hun assortiment.
Daarnaast zijn er goede doelen die geen eigen kerstkaarten hebben, maar die je toch via je kerstpost kunt steunen. Dat kan via speciale websites als Goede Doelen Kaartje of Goede Doel Kerstkaarten. Je zoekt via de website een kaart uit en geeft aan welk doel je wilt steunen. De website doneert per kaartje een bedrag aan dit goede doel. Je betaalt ongeveer 2 tot 5 euro per kaart, inclusief de postzegel. De opbrengst komt ten goede aan bijvoorbeeld KWF Kankerbestrijding, de Hartstichting, KiKa (Kinderen Kankervrij), WarChild of CliniClowns. Ook verschillende reguliere websites voor wenskaarten bieden vaak de mogelijkheid om met je kaart een goed doel te steunen. Voorbeelden zijn KaartWereld en Muller Wenskaarten. Het is overigens slim om eerst te checken of het doel dat je hebt gekozen een eigen webwinkel heeft. Zo ja, dan houdt het doel er meer geld aan over wanneer je daar rechtstreeks de kaarten koopt.
Tot slot willen we je nog graag wijzen op de (kerst)kaarten van Fairmail. De foto’s op deze kaarten zijn gemaakt zijn door tieners uit India, Marokko en Peru. Fairmail is opgericht door de Nederlandse sociologe Janneke Smeulders, die met haar man in Peru woont. Haar sociale onderneming geeft onder andere een fotografietraining en laat de jongeren delen in de winst.