Goede doelen steunen met verlopen cadeaubonnen


cadeaubonnen

NIEUWS – Consuminderen

Goede doelen steunen met

verlopen cadeaubonnen

De Consumentenbond schat dat mensen jaarlijks maar liefst 5 miljoen euro in de prullenbak gooien. Hoe? Door cadeaubonnen niet op tijd te verzilveren. De consumentenorganisatie is een actie begonnen om verlopen bonnen tóch te innen, en met dat geld goede doelen te steunen.

De meeste mensen doneren hun oude cadeaubon aan de kankerbestrijding.

I n vijf weken tijd stuurden 125 mensen 300 bonnen op naar de Consumentenbond, met een gezamenlijke waarde van € 4.200. De meeste mensen doneren hun oude cadeaubon aan de kankerbestrijding. Het tweede goede doel is Artsen Zonder Grenzen, gevolgd door Unicef, het Wereld Natuurfonds en het Rode Kruis.

De Consumentenbond heeft de actie wegens succes verlengd tot en met juli 2011. Onduidelijk is nog, aldus een woordvoerster, of alle bonnen daadwerkelijk geïnd kunnen worden. De Consumentenbond gaat een zwarte lijst aanleggen van bedrijven die niet willen terugbetalen. En een witte lijst voor bedrijven die wél ruimhartig geld retourneren.

De Consumentenbond werkt samen met de Stichting Doneerkadobon. Die club is al langer bezig om verlopen cadeaubonnen te innen. Hun geld gaat naar kleine goede doelen zoals een Ghanees weeshuis. Als er na eind juli 2011 nog bonnen binnenkomen bij de Consumentenbond, zullen die naar Doneerkadobon gaan. Wie liever nu al direct kleine goede doelen steunt in plaats van de grote, stuurt de bonnen direct naar Doneerkadobon.


Zegelboekjes van De Gruyter

Sandy Hof, van Doneerkadobon: ‘In drie jaar tijd hebben we een paar duizend euro kunnen innen. Het is zeker geen vetpot. Hoeveel procent van de bonnen geïnd kan worden? Ik zou het je niet kunnen zeggen. Ik weet wel dat het hard werken is om bedrijven te mailen en te overtuigen. Zeker tachtig bedrijven geven cadeaubonnen uit. Mijn schoonvader steekt er heel wat vrije tijd in.’

Hof: ‘Laatst kreeg ik een stapeltje ‘verse’ cadeaubonnen, twee weken geleden gekocht in speelgoedwinkel Bart Smit. Vast van een vader of moeder die vond dat hun kind op het kinderfeest te veel was verwend. Maar we krijgen ook kansloze bonnen, ooit uitgegeven door een of andere kleine drogist die inmiddels failliet is gegaan. Of een lieve oma stuurt een volgeplakt zegelboekje op, van De Gruyter, uit de jaren zestig van de vorige eeuw. Daar kunnen we ook niets mee. Het liefst krijgen we cadeaubonnen met een landelijke dekking. Toch zeggen ook bedrijven die die hebben uitgegeven soms: Pech gehad, de verloopdatum is heilig, jullie krijgen niets. En soms krijgen we het hele bedrag terug van een dinerbon. Laatst nog: € 250 van restaurant De Librije.’

Het liefst op witte lijst

‘De Consumentenbond-actie werkt voor ons als een soort breekijzer. Sinds hun actie is het een stuk gemakkelijker om oude bonnen te verzilveren. VVV Nederland had ons ooit één keer een bon vergoed, en daarna niets meer. En nu, onder druk van de Consumentenbond, vergoedt VVV Nederland alle oude bonnen. Hetzelfde geldt voor Bongo, een cadeaubon uit België. Die reageerde totaal niet op onze verzoeken, en nu: honderd procent vergoeding. Bedrijven staan niet graag te kijk op de zwarte lijst van de Consumentenbond. Liever komen ze met naam en toenaam op de witte lijst.’

Ook een verlopen cadeaubon in de keukenla? Stuur hem op aan: Stichting Doneerkadobon, Postbus 1375, 2130 EL in Hoofddorp (envelop normaal frankeren). Of: Consumentenbond, A-Team, Antwoordnummer 2259, 2502 XB Den Haag (postzegel niet nodig).