Er heeft een enorme daling plaatsgevonden als het gaat om de CO2-uitstoot van Nederlandse bedrijven. Een positieve verandering, maar de CO2-uitstoot van de luchtvaart is daarentegen wel gestegen. Hoe komt dit en wat betekent dit voor de toekomst?
Minder CO2-uitstoot
De CO2-uitstoot van Nederlandse bedrijven binnen het Europese Emissiehandelssysteem (EU ETS) was in 2023 13 procent lager dan in 2022, dat meldt de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa). De installaties in Nederland die onder het Europese Emissiehandelssysteem vallen, zijn verantwoordelijk voor ongeveer de helft van de uitstoot. De uitstoot van deze installaties wordt jaarlijks bijgehouden door de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa). De daling is vooral vanwege de hoge prijzen van energie en grondstoffen. Dit leidde daarom tot een lagere productie en minder uitstoot.
Vooral de Nederlandse energiesector zorgde voor een daling van de CO2-uitstoot. De reden hiervoor is dat er steeds meer energie wordt opgewerkt uit hernieuwbare bronnen omdat dit goedkoper is. Hierdoor waren er minder fossiele brandstoffen nodig.
Hogere uitstoot luchtvaart
Er heeft wel een stijging plaatsgevonden van CO2-uitstoot bij de Nederlandse luchtvaart. Daar nam de uitstoot in 2023 met 11 procent toe naar 2,6 miljoen ton CO2. De cijfers zijn daardoor weer bijna net zo hoog als voor de coronapandemie, in 2019. Toen was de uitstoot 2,9 miljoen ton CO2. Het gaat hierbij om alleen de vluchten binnen de Europese Economische Ruimte (EER) die onder het Nederlandse toezicht vallen. De vliegtuigen worden wel schoner, maar dat weegt niet op aan het aantal gestegen vluchten.
De Noorse Technische Universiteit (NTNU) onderzocht de emissie van broeikasgassen door de luchtvaart van 197 verschillende landen. Uit dat rapport bleek dat wereldwijd de uitstoot van broeikasgassen bij de luchtvaart hoger is dan gerapporteerd stond. De Verenigde Staten staat bovenaan de lijst van de grootste uitstoters vanwege het grote aantal internationale en binnenlandse vluchten. China volgt op de tweede plek. Opvallend is dat een Europees land in de top 3 staat. Noorwegen heeft een kleine bevolking van bijna 5,5 miljoen inwoners, maar staat op plek 3 als het gaat om het aantal binnenlandse vluchten.
Toekomst
Mark Bressers, directeur-bestuurder van NEa zegt dat als deze trend zich zo doorzet, dat de Nederlandse energie-en industriesector de CO2-reductiedoelen voor 2030 kan behalen. Zeker als er gebruik wordt gemaakt van herbruikbare energie. Ondanks dat dit nieuws positief lijkt, zegt Bressers ook dat de industrie niet perse verduurzaamd is. Als we ervoor willen zorgen dat de CO2-uitstoot ook in de toekomst verder vermindert, is er meer innovatie nodig. Zoals het gebruik van duurzame energie of hergebruik van materialen en onderdelen.
Hoofdfoto via Pexels