Scheepvaart is de meest energie-efficiënte manier van goederenvervoer. Toch is de milieubelasting van de totale scheepvaart enorm. Als de maritieme industrie een land was, zou die met 1 miljard ton CO2-uitstoot per jaar in de top-6 staan van landen met de grootste uitstoot van broeikasgassen.
De scheepvaart kan dus zijn CO2-uitstoot enorm verlagen. Maar voordat dat internationaal voor elkaar is, moet er nog heel wat water door de zee. Zoals ook in andere sectoren wachten veel bedrijven nog vooral af als het gaat om verduurzaming. Het bedrijf Future Proof Shipping (FPS) wil bijdragen aan versnelling van de energietransitie in de scheepvaart door te laten zien dat het kan: bestaande schepen geheel elektrisch maken. Hun eerste project is de ombouw van een binnenvaartschip dat voor een fabrikant van sportkleding goederen gaat vervoeren van Rotterdam naar hun distributiecentrum in België.
Electrificatie
Een containerschip kan twee- tot driehonderd containers per reis vervoeren, dat scheelt enorm veel vrachtwagens op de weg. FPS kocht voor dit project een containerschip, volgend jaar is de verbouwing klaar. Alle onderdelen van de dieselaandrijving worden vervangen door elektromotoren, brandstofcellen en containers met waterstof. Na de elektrificatie zal het schip volledig waterstof-elektrisch gaan varen. (HS)