Het burgerinitiatief Bio BTW Vrij lijkt een succes te worden. De petitie is inmiddels door 143 duizend mensen ondertekend en de actie is nu ondergebracht bij Biologica, de Nederlandse lobbyorganisatie voor biologische voeding en landbouw. Ondertekenen kan nog tot maart van dit jaar, wanneer de petitie aan de Tweede Kamer wordt aangeboden.
Om een onderwerp via een burgerinitiatieven op de agenda van de Tweede Kamer te krijgen, moeten 40 duizend mensen getekend hebben. Daar zit Bio BTW Vrij al een tijd boven. Maar omdat een onderwerp volgens de regels alleen kan worden besproken als het de afgelopen twee jaar niet aan bod is geweest, heeft initiatiefnemer Leo Dijkgraaf het aanbieden van de petitie echter nog even uitgesteld naar eind maart. ‘Met veel spitwerk is nu naar voren gekomen dat begin maart 2008 een dergelijk voorstel in de Tweede kamer is besproken’, aldus Dijkgraaf op de website.
Ondertekenen van de petitie kan hier
Steun
De actie kan ondertussen profiteren van de steun van Biologica, dat een ruime ervaring heeft met professionele lobbyvoering en de actie Bio BTW Vrij nu onder zijn hoede heeft genomen. De organisatie vermoedt dat een meerderheid van de ondertekenaars daar twee redenen voor heeft: een lagere prijs voor biologische producten en inzicht krijgen in het BTW-beleid van de overheid. Dat is jaarlijks een bedrag van ongeveer 35 miljoen euro. Voor Biologica is de actie Bio BTW Vrij een manier om burgers actief te betrekken bij de activiteiten van de organisatie.
Actie
Leo Dijkgraaf begon de actie Bio BTWVrij omdat hij als eigenaar van een biologisch cateringbedrijf aanliep tegen de hoge prijzen voor goed, duurzaam voedsel. ‘Natuurlijk is biologisch veel duurder dan niet biologisch’, schrijft hij op de website. ‘Als echter alle stappen van boer tot consument berekend worden met procenten, komen we tot prijzen die niet nodig zijn. Ik roep altijd maar: Een biologische gehaktbal warm maken is niet meer werk dan een niet-biologische. Idem is het vervoer en opslaan van biologisch niet duurder dan niet-biologisch en neemt het niet meer ruimte in de schappen van de winkel.’