NIEUWS – Consuminderen
Duurzaam hip met de nieuwe Kledingchecker
Goede Waar heeft onlangs de nieuwe Kledingchecker voor eerlijk en duurzaam geproduceerde mode gelanceerd. Nieuw is een versie voor de smartphone.
Grote kledingketens zijn sterk aan het verduurzamen, maar nog veel merken verschaffen geen informatie
Goede Waar, de opvolger van de Alternatieve Konsumenten Bond, onderzoekt sinds een aantal jaren het duurzaamheidsgehalte van kledingmerken. De productie van de kleding wordt gecontroleerd op sociale (kinderarbeid, arbeidsuren), economische (o.a. contracten van werknemers, eerlijke prijzen) en ecologische factoren (o.a. energieverbruik, verpakking).
Op basis van die gegevens wordt een jaarlijkse ranglijst gepubliceerd die gewetensvolle consumenten helpt om een zo eerlijk mogelijke keuze te maken. Dat je de Kledingchecker nu ook in een pashokje op je smartphone kunt raadplegen, moet dat nog makkelijker maken.
Verbeteringen
Van de maar liefst 325 onderzochte kledingfabrikanten, hebben sommige de afgelopen jaren veel verbeteringen doorgevoerd, merken de initiatiefnemers van de Kledingchecker. ‘Grote kledingketens als C&A en H&M zijn sterk aan het verduurzamen’, zegt Eelco Fortuijn van Goede Waar.
H&M kreeg daardoor dit jaar meer sterren, namelijk drieënhalve ster. Dit Zweedse kledingbedrijf heeft meer internationale duurzaamheidskeurmerken gekregen en zijn beleid aangescherpt.
C&A blijft nog wat achter in de sterren, ook al doen ze het in absolute zin beter dan voorheen. Fortuijn: ‘Er zijn de laatste tijd meer duurzame merken bijgekomen, die wij in onze ranglijst hebben opgenomen. Aangezien de sterrenwaardering gebaseerd is op gemiddeldes van de lijst en de concurrentie is toegenomen, gaat C&A niet direct omhoog.’
Andere bekende merken die goed scoren zijn onder meer Jack Wolfskin, Gaastra, McGregor, Jackpot, Kuyichi, SuitSupply en Adam Menswear.
Gevarendriehoek
Volgens Goede Waar stimuleert de meting kledingbedrijven om beter te presteren op duurzaamheid omdat ze niet willen achterblijven bij hun concurrenten wanneer die een betere ranking krijgen.
Toch zijn er ook nog grote merken die slechts één of een halve ster scoren, zoals Nike, Gucci, HEMA, Esprit en Scapino. Veruit het grootst is echter de groep met een rode gevarendriehoek: fabrikanten waarover Goede Waar niet genoeg informatie kon krijgen om ze überhaupt te kunnen beoordelen.
‘Dat is nog geen hard bewijs dat ze geen goede waar verkopen’, zegt Fortuijn. ‘Maar we hebben wel gegronde vermoedens dat het niet goed zit. Deze bedrijven hebben heel erg de schijn en statistiek tegen.’ Bijvoorbeeld omdat ze een fabriek hebben in Bangladesh, een land dat niet bepaald bekend staat om zijn duurzame productiemethoden.
Consumentencampagnes
Goede Waar richt zijn pijlen nu extra op deze bedrijven. Winkels als America Today, Steps, CoolCat en The Sting trekken veel jongeren. ‘We gaan samenwerken met jongerenorganisaties als Call For Action, Jongeren Milieu Actief en Treemagotchi om ook bekendheid te krijgen onder deze doelgroep’, zegt Fortuijn.
Goede Waar zelf wil zich niet te veel bezighouden met consumentencampagnes. ‘Wij richten ons op de ranglijsten. Die willen we zo compleet en nauwkeurig mogelijk maken. Dat is vooral omdat we vinden dat consumenten goed geïnformeerd moeten kunnen kiezen. En omdat we bedrijven willen stimuleren duurzamer te gaan werken.’
Tekst: Petra Kruijt