Wil je besparen op fossiele energie en minder bijdragen aan de uitstoot van schadelijke stoffen? En rijd je nog in een ouderwetse benzine-auto? Dan is de overstap naar elektrisch rijden een enorme stap in de goede richting.
Veel zakelijk rijders genieten inmiddels van de voordelen van elektrisch rijden. Naast voordelen voor het milieu en het comfort van geruisloos rijden, biedt het namelijk ook financieel voordeel. Ook voor de particulier biedt de aanschaf van een elektrische auto financieel voordeel. Veel mensen schrikken van de aanschafprijs van een elektrische auto. Maar het loont de moeite om eens een paar uurtjes te cijferen en alle kosten van een nieuwe benzine-auto te vergelijken met die van een elektrische auto, bijvoorbeeld voor een periode van 5 jaar. Een elektrische auto heeft vrijwel geen onderhoud nodig, je betaalt geen wegenbelasting, en de kosten van je laadbeurten kun je lachend voldoen: met een laadbeurt van 8 euro aan electriciteit rijdt je makkelijk 350 kilometer.
Kom ik wel thuis?
De term ‘range anxiety’ heeft zijn intrede in de samenleving gedaan samen met de elektrische auto. Dit is de angst die mensen hebben om met een elektrische auto zonder acculading stil te komen staan onderweg. Begrijpelijk, want je kunt niet even met een jerrycan naar een tankstation lopen voor wat elektriciteit. Daarom is de range – oftewel: hoeveel kilometer rijd ik met een volledig opgeladen accu? – van een elektrische auto een belangrijk verkoopargument.
De meeste volledig elektrische modellen bieden tegenwoordig een range tussen de 300 en 600 kilometer. Als je bedenkt dat je na een paar uur rijden altijd even pauze moet nemen, je doet dat bij een snellandpaal langs de snelweg, dan is er dus eigenlijk niets aan de hand: je actieradius is dan net zo ve r als je zelf wilt. Voor een vakantierit met caravan kun je eventueel een afspraak maken met je autodealer- of leasemaatschappij. Dan neem je voor die vakantierit naar het buitenland tijdelijk een benzine-auto met trekhaak mee en kun je toch met de caravan op pad naar het buitenland.
Eigen laadpaal eerst
Heb je thuis voldoende plek voor een laadpaal om de auto op te laden? Dan is het maar een heel kleine stap om elektrisch te gaan rijden. Wanneer je op de vijfde verdieping van een appartementencomplex woont en niet de mogelijkheid hebt om aan een eigen laadpaal op te laden, wordt het misschien een ander verhaal.
Alhoewel: steeds meer werkgevers bieden de mogelijkheid om de elektrische auto’s van hun medewerkers bij het bedrijf op te laden. Dat maakt het ineens een stuk interessanter om voor de elektrische auto te kiezen. Naast thuislaadpalen en zakelijke laadpalen zijn er ook openbare laadpalen en snellaadpalen. De laatste variant is vooral langs de snelweg te vinden en bedoeld voor mensen die snel extra acculading nodig hebben om thuis te kunnen komen. Maar ook in parkeergarages en bij hotels en wegrestaurants zijn steeds vaker snellandpalen te vinden. Met een handige app zie je snel waar de dichtstbijzijnde snellandpaal zich bevindt.
Betaalbaar, ook voor niet-zakelijke rijder
Afgelopen jaar was er een subsidiepot voor particulieren die een elektrische auto wilden kopen. Helaas was die heel snel leeg, en ook voor komend jaar is er weinig meer over. Wel is er komend jaar is voor gebruikte elektrische auto’s een bedrag van 13,5 miljoen euro subsidie opzijgezet. Daarmee kan er voor 6.750 auto’s subsidie worden uitgekeerd. Alleen auto’s die op of na 1 januari 2021 gekocht zijn, komen voor dat subsidiepotje in aanmerking. Het overwegen waard.*
Nieuwe elektrische auto’s worden gelukkig ook steeds betaalbaarder. Ook als particulier kan de keuze voor een auto financiering aantrekkelijk zijn. Maak vooral eens de totale rekensom en vergelijk die met je huidige kosten (vergeet de afschrijving van je auto niet. Als je daarvan alle kosten rekent, schrik je soms behoorlijk, ook als je een ‘goedkope’ tweedehands auto rijdt). Dan weet je pas of elektrisch rijden duur is of niet. Wij denken dat het onder de streep behoorlijk mee kan vallen. En dan rekenen we het voordeel van minder milieuvervuiling nog niet eens mee. Want dat is pas echt onbetaalbaar!
*Ten tijde van het verschijnen van dit stuk.